8-2 Table of Contents


Editors | Rédacteurs

Alix Johnson is a PhD Candidate in Anthropology at the University of California, Santa Cruz, and visiting scholar at Concordia University in the Milieux Institute for Arts, Culture, and Technology. Her research examines information infrastructures in Iceland in relation to national practices, postcolonial politics, and ideals of remoteness and connectivity.

Alix Johnson est candidate au doctorat en anthropologie à l’Université de Californie à Santa Cruz, et chercheuse invitée à l’Institut Milieux des arts, de la culture et de la technologie de l’Université Concordia. Ses recherches examinent les infrastructures de l’information en Islande par rapport aux pratiques nationales, à la politique postcoloniale, et aux idéaux d’éloignement et de connectivité.

Mél Hogan is an Assistant Professor of Environmental Media in the Communication, Media, and Film (CMF) Department at the University of Calgary. Her research looks at data centres—their social implications, environmental impacts, and biological entanglements.

Mél Hogan est professeure adjointe en médias environnementaux au Département de communication, médias et films (CMF) de l’Université de Calgary. Ses recherches portent sur les implications sociales et biologiques ainsi que sur les impacts environnementaux des centres de données.


Contributors | Collaborateurs

Michael Audette-Longo is an Instructor in Communication and Media Studies at Carleton University. He received his PhD in Cultural Mediations from Carleton University in 2016. He has published in journals such as Topia, Critical Arts, and The Journal of African Cinemas. His research interests include Canadian independent music, music scenes, and digital media cultures.

Michael Audette-Longo est instructeur en communication et études médiatiques à l’Université Carleton. Il a obtenu son doctorat en médiation culturelle de l’Université Carleton en 2016. Il a publié dans des revues telles que Topia, Critical Arts et The Journal of African Cinemas. Ses intérêts de recherche comprennent la musique indépendante canadienne, les scènes musicales, et les cultures des médias numériques.

Jutta Lauth Bacas is a Fellow at the Royal Anthropological Institute, London, and Research Affiliate at the Mediterranean Institute, University of Malta. She holds a doctorate in Social Anthropology from the University of Zurich with a focus on migration studies. The founder and Coordinator of MedNet, the Mediterraneanist Network of the European Association of Social Anthropologists, she has published widely in English, German, and Greek and acted as editor of special issues of Ethnologia Balkanica and the Journal of Mediterranean Studies. Her present research interests include transnational migration studies (labour migration, irregular migration, forced migration) in the Mediterranean and changing political culture (practices of resistance, clientelism, and party patronage), with a special focus on Modern Greece.

Jutta Lauth Bacas est membre du Royal Anthropological Institute de Londres et adjointe de recherche à l’Institut méditerranéen de l’Université de Malte. Elle détient un doctorat en anthropologie sociale de l’Université de Zurich axé sur les études de migration. Fondatrice et coordinatrice du Mediterraneanist Network (MedNet) de l’Association Européenne des Anthropologues Sociaux, elle a beaucoup publié en anglais, en allemand et en grec. Elle a aussi été rédactrice pour des numéros spéciaux de la revue Ethnologia Balkanica et du Journal of Mediterranean Studies. Ses intérêts de recherche actuels incluent les études migratoires transnationales (migration de main-d’œuvre, migration irrégulière, migration forcée) en Méditerranée et l’évolution de la culture politique (pratiques de résistance, de clientélisme, et de favoritisme de parti), et ce, avec un accent particulier sur la Grèce moderne.

Oliver Case is a recent graduate of the HighWire PhD programme at Lancaster University. His research concerns the post-cinematic experience of time and environment. As an artist and filmmaker, Case employs practice-based research and contributory methods to explore radical new strategies for understanding and applying the “networked image.” Current work focuses on fostering communication around sustainability, energy systems, and climate change.

Oliver Case est un diplômé récent du programme de doctorat HighWire de l’Université de Lancaster. Ses recherches portent sur l’expérience postcinématographique du temps et de l’environnement. En tant qu’artiste et cinéaste, Case utilise une recherche axée sur la pratique ainsi que des méthodes de contribution pour explorer de nouvelles stratégies radicales pour comprendre et appliquer « l’image en réseau ». Son travail actuel se concentre sur la promotion d’un dialogue autour du développement durable, des systèmes énergétiques, et des changements climatiques.

Abiol Lual Deng is a specialist with over ten years’ experience in humanitarian questions, conflict studies, human rights, and Africa studies, particularly questions of social media and ICT use in conflict and political violence in sub-Saharan Africa. Ms. Deng holds a Bachelor’s degree from the University of Virginia and an M.Phil (hons) from the Université de Paris-Sorbonne.

Abiol Lual Deng se spécialise depuis plus de dix ans sur les questions humanitaires, les études de conflit, les droits de l’homme, et les études africaines, en particulier sur les questions des médias sociaux et de l’utilisation des TIC dans les conflits et la violence politique en Afrique subsaharienne. Mme Deng détient un baccalauréat de l’Université de Virginie et une maîtrise en philosophie (avec distinction) de l’Université de Paris-Sorbonne.

Daphne Dragona, born in Athens, lives and works in Berlin. She is the conference curator of transmediale festival. She has collaborated with a number of institutions for exhibitions, conferences, workshops, and other events. Her interest lies in emerging or recurring artistic practices and methodologies that challenge contemporary forms of power. Her articles have been published in various books, journals, magazines, and exhibition catalogs. She holds a PhD from the Faculty of Communication and Media Studies at the University of Athens.

Daphne Dragona est née à Athènes et elle vit et travaille à Berlin. Elle est la conservatrice de la conférence du festival transmediale. Elle a collaboré avec plusieurs institutions pour des expositions, des conférences, des ateliers et d’autres événements. Elle est intéressée par les pratiques et méthodologies artistiques émergentes ou récurrentes qui remettent en question les formes de pouvoir contemporaines. Ses articles ont été publiés dans divers livres, revues, magazines et catalogues d’exposition. Elle détient un doctorat de la Faculté de communication et d’études des médias de l’Université d’Athènes.

Adam Fish is cultural anthropologist, video producer, and senior lecturer in the Sociology Department at Lancaster University. He employs ethnographic and creative methods to investigate how media technology and political power interconnect. Using theories from political economy and new materialism, he examines digital industries and digital activists. His book Technoliberalism (Palgrave Macmillan, 2017) describes his ethnographic research on the politics of internet video in Hollywood and Silicon Valley. His co-authored book After the Internet (Polity, 2017) reimagines the internet from the perspective of grassroots activists and citizens on the margins of political and economic power.

Adam Fish est un anthropologue culturel, un producteur vidéo et un maître de conférences au Département de sociologie de l’Université de Lancaster. Il emploie des méthodes ethnographiques et créatives pour étudier comment la technologie des médias et le pouvoir politique s’interconnectent. En utilisant des théories de l’économie politique et du nouveau matérialisme, il examine les industries et activistes numériques. Son livre Technoliberalism (Palgrave Macmillan, 2017) décrit sa recherche ethnographique sur la politique des vidéos Internet à Hollywood et Silicon Valley. Il est coauteur du livre After the Internet (Polity, 2017) qui réinvente l’Internet du point de vue des activistes de terrain et des citoyens en marge du pouvoir politique et économique.

Bradley Garrett is a social geographer at the University of Sydney. With a focus on cities, society, and infrastructure, Brad’s work spans the range of human geography. As an ethnographer, his primary research method is immersive participation, but he is also an advocate for and practitioner of “experimental” or “creative” geographies—telling ethnographic stories through audio/visual outputs in addition to writing. Brad is the author of four books, including Explore Everything: Place-Hacking the City (Verso, 2013), and is currently working on a book entitled Bunker: the Architecture of Dread, on communities preparing for the apocalypse.

Bradley Garrett est un géographe social à l’Université de Sydney. En mettant l’accent sur les villes, la société, et l’infrastructure, le travail de Brad couvre l’éventail complet de la géographie humaine. En tant qu’ethnographe, sa principale méthode de recherche est la participation immersive, mais il est également un défenseur et praticien des géographies « expérimentales » ou « créatives », en racontant des histoires ethnographiques par des réalisations audio et visuelles en plus de l’écriture. Brad est l’auteur de quatre livres dont Explore Everything: Place-Hacking the City (Verso, 2013) et travaille actuellement sur un livre intitulé Bunker: the Architecture of Dread, sur les communautés qui se préparent à l’apocalypse.

Antonia Hernández is a Chilean Montréal-based visual artist and PhD candidate in Communication at Concordia University. Mixing media practice and theoretical research, her interests involve the domestic side of digital networks, maintenance practices, and the laboring of affect. You can see her work at http://artwork.cordltx.org.

Antonia Hernández est une artiste chilienne établie à Montréal et candidate au doctorat en communication à l’Université Concordia. Combinant les pratiques des médias et la recherche théorique, ses intérêts portent sur le côté domestique des réseaux numériques, les pratiques de maintenance et le travail de l’affect. On peut voir son travail à http://artwork.cordltx.org.

Evan Light is an Assistant Professor of communication and organizations at the School of Translation, Glendon College, York University, in Toronto, Canada. His research focuses on contemporary issues of surveillance and privacy, the evolving nature of the Canadian-American border, and telecommunications infrastructure and policy. His translation of Aimé-Jules Bizimana’s The Embedding Apparatus: Media Surveillance During the Iraq War was published by Peter Lang in 2017.

Evan Light est professeur adjoint de communication et d’organisations à l’École de traduction du Collège universitaire Glendon à l’Université York à Toronto, Canada. Ses recherches portent sur les questions contemporaines de la surveillance et de la vie privée, sur la nature évolutive de la frontière canado-américaine et sur l’infrastructure et la politique des télécommunications. Sa traduction du livre d’Aimé-Jules Bizimana, The Embedding Apparatus: Media Surveillance During the Iraq War, a été publiée par Peter Lang en 2017.

Katrin M. Kämpf is currently finishing her PhD in Cultural Studies at Humboldt University in Berlin. Her research focuses on the intersections of the History of Sexuality, Science and Technology, Surveillance Studies, and Queer Theory. At the moment, she is co-editing (with Jutta Weber) a special issue of Science as Culture on the topic of technosecurity.

Katrin M. Kämpf termine son doctorat en études culturelles à l’Université Humboldt à Berlin. Ses recherches portent sur les intersections de l’histoire de la sexualité, de la science et de la technologie, des études de surveillance, et de la théorie queer. À l’heure actuelle, elle est corédactrice (avec Jutta Weber) d’un numéro spécial de Science as Culture à propos de la « technosécurité ».

Marta Peirano is a Spanish writer, journalist and activist. She is editor of the cultural section of eldiario.es and has written extensively on surveillance, hacking, and new technologies.

Marta Peirano est une écrivaine, journaliste et militante espagnole. Elle est rédactrice de la rubrique culturelle de eldiario.es et a beaucoup écrit sur la surveillance, le piratage, et les nouvelles technologies.

valentina hvale pellizzer is president of OneWorld Platform, an organization that tackles and researches the intersection between Internet rights, women’s rights, and the transformative power of technology. As an activist she connects women’s rights, sexual rights, and the Internet, advocating for feminist principles of the Internet and the commons. Since April 2017 she started a new professional adventure at the Women’s Rights Program of the Association for Progressive  Communication (www.apc.org).

valentina hvale pellizzer est présidente de OneWorld Platform, une organisation qui aborde et fait de la recherche sur l’intersection entre les droits Internet, les droits des femmes, et le pouvoir transformateur de la technologie. En tant qu’activiste, elle relie les droits des femmes, les droits sexuels, et l’Internet, en militant pour des principes féministes de l’Internet et du bien commun. En avril 2017, elle a commencé une nouvelle aventure professionnelle au Programme des droits de la femme de l’Association pour le progrès des communications (www.apc.org).

Graham Pickren is a broadly trained human geographer living and working in Chicago. His areas of expertise converge around three interrelated themes: an urban political ecology approach to the study of cities and nature; an interest in green political economy and debates about sustainability; and a constructive engagement with environmental governance and policy, specifically around the role of markets in driving socio-environmental change.  Over the past three years, he has written papers on computing infrastructure and the physical, material conditions necessary to support a data-driven society. Much of his recent work has looked at the growth of data centres, particularly the way that the development of data centres tends to involve the repurposing of older, “analog” infrastructure (buildings, roads, and rail) to suit the needs of new digital practices. He is an Assistant Professor of Sustainability Studies at Roosevelt University.

Graham Pickren est un géographe humain avec une formation étendue vivant et travaillant à Chicago. Ses domaines d’expertise convergent autour de trois thèmes interdépendants : une approche de l’écologie politique urbaine pour l’étude des villes et de la nature; un intérêt pour l’économie politique verte et les débats sur le développement durable; et un engagement constructif avec la gouvernance et la politique de l’environnement, en particulier autour du rôle des marchés en tant que moteurs des changements socio-environnementaux. Au cours des trois dernières années, il a écrit sur l’infrastructure informatique et les conditions physiques et matérielles nécessaires pour soutenir une société axée sur les données. Une grande partie de son travail récent a porté sur la croissance des centres de données, en particulier sur la façon dont le développement des centres de données tend à impliquer la conversion d’infrastructures « analogues » plus anciennes (bâtiments, routes et chemins de fer) pour répondre aux besoins des nouvelles pratiques de technologies numériques. Il est professeur adjoint en études sur le développement durable à l’Université Roosevelt.

Christina Rogers is a research assistant and graduate student of the ERC-Project “The Principle of Disruption” at the Technical University of Dresden. She is a cultural studies scholar with research interests in surveillance, border and migration studies, queer-feminist theory, and visual culture.

Christina Rogers est assistante de recherche et étudiante diplômée du projet ERC « The Principle of Disruption » à l’Université technique de Dresde. Elle est étudiante en études culturelles avec des intérêts de recherche dans les domaines de la surveillance, des études sur les frontières et les migrations, de la théorie queer-féministe, et de la culture visuelle.

Jaron Rowan is Head of Research and Doctoral Studies at BAU, Centro Universitario de Diseño de Barcelona, where he is also a lecturer on “Economy, Business and Design.” He is a member of the GREDITS research group. His research focuses on cultural policies, political economy of culture, and the role of experimental and critical cultural practices. His latest book is Cultura libre de Estado (Traficantes de Sueños, 2016).

Jaron Rowan est responsable de la recherche et des études doctorales à BAU, Centro Universitario de Diseño de Barcelona, où il est également chargé de cours en « Économie, affaires et design ». Il est membre du groupe de recherche GREDITS. Ses recherches portent sur les politiques culturelles, l’économie politique de la culture, et le rôle des pratiques culturelles expérimentales et critiques. Son dernier livre s’intitule Cultura libre de Estado (Traficantes de Sueños, 2016).

Rafico Ruiz is a Social Sciences and Humanities Research Council of Canada Banting Postdoctoral Fellow in the Department of Sociology at the University of Alberta. In the winter of 2018, he will be the Fulbright Canada Research Chair in Arctic Studies at Dartmouth College. He holds a PhD in Communication Studies and the History and Theory of Architecture from McGill University. He studies the relationships between mediation and social space, particularly in the Arctic and Subarctic; the cultural geographies of natural resource engagements; and the philosophical and political stakes of infrastructural and ecological systems. His work appears in a number of journals and edited collections, including the International Journal of Communication, the Journal of Northern Studies, Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, and Communication +1. His work has been supported by the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, the Smallwood Foundation, Media@McGill, the McCord Museum and Archives, and Harvard Medical School, amongst others.

Rafico Ruiz est récipiendaire de la bourse postdoctorale Banting du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada au Département de sociologie de l’Université de l’Alberta. À l’hiver 2018, il deviendra titulaire de la chaire de recherche Fulbright Canada en études arctiques au Dartmouth College. Il détient un doctorat en communication et en histoire et théorie de l’architecture de l’Université McGill. Il étudie les relations entre la médiation et l’espace social, en particulier dans l’Arctique et le Subarctique, les géographies culturelles de la mobilisation des  ressources naturelles, et les enjeux philosophiques et politiques des infrastructures et systèmes écologiques. Son travail apparaît dans plusieurs revues et ouvrages collectifs, y compris l’International Journal of Communication, le Journal of Northern Studies, Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, et Communication +1. Son travail a été appuyé, entre autres, par le Conseil de recherches en sciences humaines du Canada, la Smallwood Foundation, Media@McGill, le Centre d’archives du Musée McCord et la Harvard Medical School.

Florian Sprenger is Professor for Media and Cultural Studies at Goethe University Frankfurt. He is author of Politics of Microdecisions: Edward Snowden, Net Neutrality and the Architecture of the Internet (Meson Press, 2015) and recently co-edited (with Armin Beverungen) a special issue of fibreculture on “Computing the City.” He has published on topics such as the Internet of things, the history of electricity, artificial environments, and media ecology.

Florian Sprenger est professeur en études culturelles et des médias à l’Université Goethe de Francfort. Il est l’auteur de Politics of Microdecisions: Edward Snowden, Net Neutrality and the Architecture of the Internet (Meson Press, 2015) et il a récemment corédigé (avec Armin Beverungen) un numéro spécial de fibreculture sur « L’informatisation de la ville ». Il a publié sur des sujets tels que l’Internet des objets, l’histoire de l’électricité, les environnements artificiels, et l’écologie des médias.

A.R.E. Taylor is a PhD Candidate in the Division of Social Anthropology at the University of Cambridge. His current ethnographic research explores the sociopolitical dynamics underlying the configuration of space weather and electromagnetic pulses (EMPs) as security threats to the data centre industry.

A.R.E. Taylor est candidat au doctorat au Département d’anthropologie sociale de l’Université de Cambridge. Sa recherche ethnographique actuelle explore la dynamique sociopolitique sous-jacente à la configuration de la météorologie spatiale et des impulsions électromagnétiques (PGE) en tant que menaces à la sécurité de l’industrie des centres de données.

Kristin Veel is an Associate Professor at the Department of Arts and Cultural Studies, University of Copenhagen. Her research interests focus on the impact of information and communication technology on the contemporary cultural imagination, with a particular interest in issues of information overload, surveillance, invisibilities, and big data archives, and the way in which these are negotiated in film, art, and literature. She has co-organised the research network Negotiating (In)Visibilities since 2011 and is currently PI of the collaborative research project Uncertain Archives: Adapting Cultural Theories of the Archive to Understand the Risks and Potentials of Big Data.

Kristin Veel est professeure agrégée au Département des arts et des études culturelles de l’Université de Copenhague. Ses intérêts de recherche mettent l’accent sur l’impact des technologies de l’information et de la communication sur l’imagination culturelle contemporaine, avec un intérêt particulier pour les questions de la surinformation, de la surveillance, des invisibilités, et des vastes archives de données, et la façon dont ces questions sont négociées dans le domaine du film, de l’art, et la littérature. Elle a coorganisé le réseau de recherche Negotiating (In)Visibilities depuis 2011 et est actuellement co-chercheuse principale du projet de recherche collaboratif Uncertain Archives: Adapting Cultural Theories of the Archive to Understand the Risks and Potentials of Big Data.

Asta Vonderau is an Assistant Professor of Social Anthropology at Stockholm University. Vonderau’s research focusses on political and economic developments in Europe after 1990, particularly their material-technological and bodily forms.Her research includes studies of post-socialist transformation processes in Eastern Europe, and of the adoption of EU policies and standards in various local contexts. Vonderau’s current project, Farming Data, Forming the Cloud: The Environmental Impact and Cultural Production of IT Technology, is based on an ethnographic study of the social and environmental effects of the data centre industry in Sweden, investigating the relation between global IT infrastructures and their local sites.

Asta Vonderau est professeure adjointe en anthropologie sociale à l’Université de Stockholm. Les recherches de Vonderau se concentrent sur les développements politiques et économiques en Europe après 1990, en particulier sur leurs formes matérielles-technologiques et corporelles. Ses recherches comprennent des études sur les processus de transformation postsocialistes en Europe de l’Est et sur l’adoption de politiques et de normes de l’UE dans divers contextes locaux. Le projet actuel de Vonderau, Farming Data, Forming the Cloud: The Environmental Impact and Cultural Production of IT Technology, repose sur une étude ethnographique des effets sociaux et environnementaux de l’industrie des centres de données en Suède. Elle étudie la relation entre les infrastructures informatiques globales et leurs sites locaux.