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Tobias Ebbrecht-Hartmann

Tobias Ebbrecht-Hartmann is a Lecturer at the DAAD Center for German Studies and in the film program at the Department of Communication and Journalism of Hebrew University in Jerusalem. In 2010 he received his doctorate from the Freie Universität Berlin, followed by postdoctoral research at the Bauhaus Universität Weimar, the Film University Babelsberg Konrad Wolf in Potsdam, and the International Institute for Holocaust Research Yad Vashem. He works in the areas of 20th-century German social, cultural, and visual history, as well as Holocaust visual memory and postwar political violence. He is the author of Geschichtsbilder im Medialen Gedächtnis: Filmische Narrationen des Holocaust (2011) and Übergänge: Passagen durch eine deutsch-israelische Filmgeschichte (2014).

Tobias Ebbrecht-Hartmann est Maître de Conférences au DAAD Center for German Studies ainsi qu’au programme d’études cinématographiques dans le département de communication et journalisme à l’Hebrew University de Jérusalem. En 2010 il a obtenu son doctorat à la Freie Universität Berlin et poursuivi un travail de recherche postdoctorale à la Bauhaus Universität Weimar, à la Film University Babelsberg Konrad Wolf à Postdam et à l’International Institute for Holocaust Research Yad Vashem. Il travaille dans les domaines de l’histoire sociale, culturelle et visuelle allemande du vingtième siècle ainsi que sur la mémoire visuelle de la Shoah et sur la violence politique de l’après-guerre. Il est l’auteur de Geschichtsbilder im Medialen Gedächtnis: Filmische Narrationen des Holocaust (2011) et de Übergänge: Passagen durch eine deutsch-israelische Filmgeschichte (2014).

April A. Eisman

April A. Eisman is Associate Professor of Art History at Iowa State University. Her research focuses on contemporary art and theory with an emphasis on East German art and its reception. Recent publications include “East German Art and the Permeability of the Berlin Wall,” German Studies Review (2015) and “Painting the East German Experience: Neo Rauch in the Late 1990s,” Oxford Art Journal (2012). Co-founder of the Transatlantic Institute for East German Art, Eisman served as co-organizer of the Berlin Program Summer Workshop from 2013-15 and the German Studies Association’s German Socialisms Network from 2014-16.

April A. Eisman est professeure (Associate Professor) d’histoire de l’art à l’Université d’Etat de l’Iowa. Ses recherches portent sur l’art et la théorie contemporaine et plus spécifiquement  sur l’art est-allemand et sa réception. Ses publications récentes comprennent “L’Art de l’Allemagne de l’Est et la perméabilité du mur de Berlin,” German Studies Review (2015), et “La Peinture et  l’Expérience de l’Allemagne de l’Est: Neo Rauch dans les années 1990,” Oxford Art Journal (2012). Co-fondatrice de l’Institut transatlantique pour l’Art de l’Allemagne de l’Est, Eisman a servi en tant que co-organisatrice de l’Atelier d’Eté du Programme de Berlin entre 2013 et 2015 et du Réseau Socialismes Allemands de la German Studies Association 2014-16.

Maria Hetzer

Maria Hetzer received her PhD in German and Performance Studies from the University of Warwick (UK), exploring somatic memory and embodied quotidian experience among women in the context of German reunification. She studied performance theory at Trinity College Dublin, European ethnology at the Humboldt University Berlin, and theatre and ethnography at Leipzig University. Her creative background is in physical theatre, and she has devised numerous somatic-based performances as explorations of life in contemporary post-socialist environments. Currently she is engaged in field work on the everyday life of an East German village since 1945, paying particular attention to the continuities of sociocultural practices after 1989.

Maria Hetzer est titulaire d’un doctorat en études allemandes et en expression corporelle, obtenu à l’Université de Warwick (Royaume Uni). Sa thèse a porté sur la mémoire corporelle et l’expérience quotidienne des femmes dans le contexte de la réunification allemande. Elle a également étudié l’expression corporelle  au Trinity College de Dublin, l’ethnologie européenne à l’Université Humboldt de Berlin, ainsi que le théâtre et l’ethnologie à l’Université de Leipzig. Sa pratique artistique est basée sur le théâtre corporel, et elle développe ses spectacles dans l’optique d’une exploration créative de la vie quotidienne dans un environnement post-socialiste. Elle travaille actuellement sur le quotidien depuis 1945 et en particulier sur la continuité des pratiques socioculturelles d’un village d’Allemagne de l’Est depuis 1989.

Sonja Klocke

Sonja Klocke is Associate Professor of German at the University of Wisconsin – Madison. She is the author of articles on 20th– and 21st-century German culture, particularly on the legacy of the GDR and the Holocaust, women’s writing, East German literature, contemporary writing on modern exile, migration and globalization, discourses on illness and the body, and gender theory. Her monograph, Inscription and Rebellion: Illness and the Symptomatic Body in East German Literature, appeared with Camden House in 2015, and she is currently co-editing a volume of essays in English on Christa Wolf for DeGruyter.

Sonja Klocke est professeure (Associate Professeur) d’allemand à l’Université du Wisconsin à Madison. Elle a publié des articles sur la culture allemande du vingtième et du vingt-et-unième siècles, notamment sur l’héritage de la RDA et de la Shoah, sur l’écriture féminine, la littérature est-allemande, l’écriture contemporaine de l’exil, de la migration et de la mondialisation, sur les discours de la maladie et du corps, ainsi que sur la théorie du genre. Sa monographie Inscription et rébellion : la maladie et le corps symptomatique dans la littérature est-allemande est parue en anglais chez Camden House en 2015. Elle est actuellement coéditrice d’un volume d’essais en anglais sur Christa Wolf à paraître chez De Gruyter.

Benjamin Robinson

Benjamin Robinson is the Henry H. H. Remak Associate Professor of Germanic Studies at Indiana University in Bloomington, and affiliated faculty in Labor Studies, Cultural Studies, and European Studies. His book The Skin of the System: On Germany’s Socialist Modernity (2009) focuses on the philosophical dilemmas of real socialism as crystallized in the work of Franz Fühmann. Recent publications include essays on the juxtaposed concepts of simplicity/complexity, the national Bolshevik Ernst Niekisch, and the Peircean phenomenology of “secondness.” His current book project, Indexing Opportunity: Crisis and Freedom, explores the concept of radical indicators in science and practice.

Benjamin Robinson est professeur-titulaire de la chaire H. H. Remak en études germaniques à l’Université d’Indiana à Bloomington et il est également affilié aux départements d’études du monde du travail , d’études culturelles et d’études européennes. Son livre The Skin of the System: On Germany’s Socialist Modernity (2009) se concentre sur les dilemmes philosophiques du socialisme réel tels qu’ils sont cristallisés dans l’oeuvre de Franz Fühmann. Ses publications récentes comprennent des essais sur les concepts juxtaposés de simplicité / complexité, sur le national-bolchevik Ernst Niekisch et sur la phénoménologie de «secondéité.» selon Peirce. Son projet de livre en cours, Indexing Opportunity: Crisis and Freedom, explore le concept d’indicateurs radicaux dans la science et la pratique.

Eli Rubin

Eli Rubin is Professor of History at Western Michigan University and has been an Alexander von Humboldt Foundation Fellow. His first book, Synthetic Socialism: Plastics and Dictatorship in the German Democratic Republic, appeared with the University of North Carolina Press in 2008. His second, Amnesiopolis: Modernity, Space, and Memory, appeared with Oxford UP in 2016. He has written several articles on the history of material culture, consumption, urban space, and technology in East Germany and Berlin more broadly. He is working on a project entitled Arc of Destruction: Urban Space and War in Germany 1937-1945 that builds on his interest in space, materiality, and everyday life history.

Eli Rubin est professeur d’histoire à Western Michigan University. Son premier livre, Synthetic Socialism: Plastics and Dictatorship in the German Democratic Republic, est paru chez University of North Carolina Press en 2008. Son deuxième livre, Amnesiopolis: Modernity, Space, and Memory, est paru chez Oxford University Press en 2016. Ses recherches se concentrent sur l’histoire de la culture matérielle, de la consommation, de la technologie et de l’espace urbain à Berlin et en RDA. Son projet en cours s’intitule  Arc of Destruction: Urban Space and War in Germany 1937-1945.

Marc Silberman

Marc Silberman is Professor Emeritus of German literature, culture, theatre, and cinema at the University of Wisconsin – Madison. In the past 40 years he has published books and articles on the history of German cinema, postwar German literature in East and West Germany, and Bertolt Brecht and the tradition of political theatre. He edited the Brecht Yearbook from 1990 until 1995 and has translated into English texts by Brecht on film, radio, and the theatre. His article on German silent cinema appeared in the inaugural issue of Imaginations.

Marc Silberman est professeur émérite de littérature, culture, théâtre et cinéma allemands à l’Université de Wisconsin à Madison. Depuis 40 ans il publie des articles et des livres sur l’histoire du cinéma allemand, sur la littérature de l’après-guerre en Allemagne de l’Est et de l’Ouest et sur Bertolt Brecht et la tradition du théâtre engagé. Il a édité le Brecht Yearbook de 1990 à 1995 et traduit en anglais des textes de Brecht sur le film, le radio et le théâtre. Son article sur le cinéma muet en Allemagne est paru dans le numéro inaugural d’Imaginations.

Jake Smith

Jake Smith completed his PhD at the University of Chicago in 2017 with a dissertation on urban countercultural movements in Northern and Central Europe entitled “Strangers in a Dead Land: Redemption and Regeneration in the European Counterculture.” The doctoral work traces the transformation of countercultural thought and practice in the period following the “German Autumn” of 1977 and argues that urban countercultures in cities such as Berlin, Freiburg, and Zurich played a critical role in the development and propagation of a post-industrial, postmodern aesthetic that has since become ubiquitous in cities throughout Europe.

Jake Smith a reçu son doctorat de l’Université de Chicago an 2017; sa dissertation, intitulée « Strangers in a Dead Land: Redemption and Regeneration in the European Counterculture » porte sur les mouvements contre-culturels urbains en Europe du nord et en Europe centrale. Son projet retrace la transformation de la pensée et de la pratique contre-culturelles qui a suivi « l’Automne allemand » de 1977 et propose que les contre-cultures urbaines dans les villes comme Berlin, Freiburg et Zurich ont joué un rôle critique dans le développement et la diffusion d’une esthétique post-industrielle, « post-moderne » qui s’est par la suite répandue dans les villes d’Europe.

Alice Weinreb

Alice Weinreb is Assistant Professor of History at Loyola University Chicago. She has published articles on food and hunger in Nazi and postwar Germany in the Zeitschrift für Körpergeschichte, Central European History, and German Studies Review. Her first book is Modern Hungers: Food and Power in Twentieth-Century Germany (Oxford University Press, 2017). She is currently working on a new project on the emergence of a specifically German conception of a clean and healthy environment.

Alice Weinreb est professeure (Assistant Professor) d’histoire à Loyola University à Chicago. Elle a publiée des articles sur l’alimentation et la faim en Allemagne pendant le Troisième Reich et l’après-guerre dans Zeitschrift für Körpergeschichte, Central European History, et German Studies Review. Son premier livre s’intitule Modern Hungers: Food and Power in Twentieth-Century Germany Oxford University Press (2017). Elle travaille actuellement sur un nouveau projet consacré à  l’émergence d’une conception spécifiquement allemande d’un environnement propre et sain.