6-2|Table of Contents

Contributors

Ricardo Arribas, University of Puerto Rico at Río Piedras
Sabrina Ceccato, University Cà Foscari
Matthias De Groof, University of Antwerp
Kathleen Gyssels, University of Antwerp
Doris Hambuch, United Arab Emirates University
Adam Lauder, University of Toronto
Emiel Martens, University of Amsterdam
Meredith Wright Robinson, Independent Scholar
María Cristina Rodríguez, Independent Scholar
Hyacinth M. Simpson, Ryerson University
Kristian Van Haesendonck, University of Antwerp



Ricardo Arribas, University of Puerto Rico at Río Piedras

Biography | Ricardo Arribas is currently a visiting lecturer in the Department of Comparative Literature at the University of Puerto Rico at Río Piedras. He completed his PhD in Comparative Literature at Cornell University, with an area specialization in Latin America and the Caribbean. His interests include cultural and political theory, intersections between Marxism and Psychoanalysis, visual studies, Caribbean film, issues of violence and masculinity in the Caribbean, and Neo-Baroque aesthetics. He is currently working on a book manuscript on Latin American and Caribbean cultural critique, as well as on several articles on Latin American literature and Critical Theory.
Notice biographique | Ricardo Arribas est actuellement professeur attaché au département de littérature comparée à l’Université de Puerto Rico à Río Piedras. Il a obtenu son doctorat en Littérature Comparée à l’Université Cornell, avec une spécialisation de domaine en Amérique Latine et dans les Caraïbes. Ses intérêts comprennent la théorie culturelle et politique, les intersections entre le marxisme et la psychanalyse, les études visuels, le cinéma des Caraïbes, les problèmes de la violence et de la masculinité dans les Caraïbes, et les esthétiques néo-baroques. Arribas travaille actuellement sur ​​le manuscrit d’un livre sur la critique culturelle des Caraïbes, ainsi que dans plusieurs articles sur la littérature latino-américaine et de la théorie critique caribéenne.
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Sabrina Ceccato, University Cà Foscari

Biography | Born in Belgium, Sabrina Ceccato now lives in Italy. She completed her PhD at the University Cà Foscari, Venice with a dissertation on Jamaican cinema. Her research interests include Caribbean cinema in general and postcolonial cinema, in English and French. She works as a teacher of English Language and Literature, and Literatures in English. 
Notice biographique | Née en Belgique, Sabrina Ceccato vit aujourd’hui en Italie. Elle a obtenu un Doctorat à l’Université Cà Foscari de Venise, avec une thèse sur le cinéma jamaïquain. Ses sujets de recherche comprennent le cinéma caribéen en général et le cinéma postcolonial, en anglais et en français. Elle travaille comme enseignante de Langue et Littérature anglaise, et Littératures en anglais.
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Matthias De Groof, University of Antwerp

Biography |

Matthias De Groof is a postdoctoral researcher at the University of Antwerp in Belgium where he studies postcolonial theory and Belgian cinema. He was a Fulbright and BAEF visiting scholar in Cinema Studies at the New York University. He has studied Philosophy (KUL), International Relations (UCL), African Studies (UMU-Uganda), and Cinema Studies (UA). His scholarly work has been published in Third Text, Columbia University Press and Image [&] Narrative, among other venues. He combines his academic research with filmmaking. His artistic work has been presented at the Rotterdam Film Festival, Media City, San Francisco Art Institute, and the Royal Museum for Central Africa.

Notice biographique | Matthias De Groof est diplômé en philosophie, sciences politiques, African Studies et cinéma studies. Son doctorat surmonte les oppositions traditionnelles entre le cinéma africain et le film ethnographique d’une part et le cinéma africain et les idéologies de la Négritude de l’autre. Après son visiting Fulbright / BAEF scholarship à NYU, il étudie le cinéma postcolonial à l’Université d’Anvers et enseigne la philosophie de l’art à l’Académie Royale des Beaux-Arts d’Anvers. Son travail scientifique a été publiée entre autres dans Third Text, Columbia University Press et Image [&] Narrative. Son travail artistique a été présenté entre autres au IFFR, Media City et le San Francisco Art Institute.
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Kathleen Gyssels, University of Antwerp

Biography | Kathleen Gyssels is Professor of Literature at Antwerp University (Belgium). Among her recent publications are Passes et impasses dans le comparatisme postcolonial caribéen: Cinq traverses (Honoré Champion, 2010) and Marrane et Marronne: la coécriture réversible d’André et Simone Schwarz-Bart (Rodopi/ Brill ed. 2014). She has organized several conferences on Léon-Gontran Damas and is currently working on a monograph on Damas (2015).
Notice biographique | Kathleen Gyssels est professeure de littératures francophones à l’Université d’Anvers en Belgique. Elle s’intéresse aux postures et aux mécanismes de canonisation et à la réécriture comme stratégie postcoloniale ; elle publie dans de nombreuses revues sur les littératures caribéennes et africaine-américaine et dirige un groupe de recherche en littératures postcoloniales à l’Université d’Anvers. Elle vient de publier Marrane et marronne : la coécriture réversible d’André et Simone Schwarz-Bart (2014). Elle prépare une monographie sur Léon-Gontron Damas (2015).
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Doris Hambuch, United Arab Emirates University

Biography | Doris Hambuch is Associate Professor of Literature and Film Studies at United Arab Emirates University. She completed her PhD in the Department of Comparative Literature, Religion, and Film/Media Studies at the University of Alberta. Her publications include articles on Caribbean literature, ecocriticism, and film analysis. She is a contributor to the Greenwood Encyclopedia of Postcolonial Studies and to the Routledge Who’s Who in Contemporary Women’s Writing. Her current research focus is Emirati cinema and the sea trope in World Poetry.
Notice biographique | Doris Hambuch est professeure agrégée de littérature et d’études cinématographiques à l’Université des Émirats Arabes Unis. Elle a obtenu son doctorat en littérature comparée à l’Université de l’Alberta au Canada. Ses publications comprennent des articles sur la littérature des Caraïbes, l’écocritique et l’analyse du film. C’est un contributeur au Greenwood Encyclopedia of Postcolonial Studies et au Routledge Who’s Who in Contemporary Women’s Writing. Ses recherches actuelles portent sur le cinéma émirien et sur les figures de rhétorique de la mer dans la Poésie du Monde.
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Adam Lauder, University of Toronto

Biography | Adam Lauder is a PhD candidate in the Department of Art at the University of Toronto. His current research focuses on Canadian artists’ representations of “information” in both halves of the twentieth century. He has contributed articles to scholarly journals including Amodern, Canadian Journal of CommunicationFuture AnteriorJournal of Canadian Studies, Technoetic ArtsThe Journal of Canadian Art History and TOPIA as well as features to magazines including Art Handler, Border CrossingsCCanadian ArtHunter and Cook and Millions. He is the editor of H& IT ON (YYZ, 2012) and is the author of chapters appearing in Finding McLuhan (University of Regina Press, 2015), The Logic of Nature, The Romance of Space (2010) and Byproduct: On the Excess of Embedded Art Practices (2010).

Notice biographique | Adam Lauder est candidat au doctorat au département des Arts de l’Université de Toronto. Sa recherche examine comparativement les représentations de « l’information » chez les articles canadiens de la première et de la seconde moitié du 20ème siècle. Il a fait paraître des articles dans plusieurs revues académiques dont Amodern, Canadian Journal of CommunicationFuture AnteriorJournal of Canadian Studies, Technoetic ArtsThe Journal of Canadian Art History et TOPIA. Il a aussi contribué à des magazines comme Art Handler, Border CrossingsCCanadian ArtHunter and Cook and Millions. Il a dirigé l’ouvrage H& IT ON (YYZ, 2012), et a offert un chapitre respectivement dans Finding McLuhan (University of Regina Press, 2015), The Logic of Nature, The Romance of Space (2010) et Byproduct: On the Excess of Embedded Art Practices (2010).   
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Emiel Martens, University of Amsterdam

Biography | Emiel Martens is Assistant Professor in Media Studies at the University of Amsterdam, the Netherlands. He has specialized in (post)colonial film cultures in the Pacific and the Caribbean and completed his PhD on Jamaica’s early film history in 2013. He is the author of various articles as well as the book Once Were Warriors: The Aftermath (2007). He is also the Founding Director of Caribbean Creativity, an organization committed to the promotion of Caribbean and Caribbean-themed cinema (www.caribbeancreativity.nl).
Notice biographique ” Emiel Martens est professeur adjoint en Études des Médias à l’Université d’Amsterdam, Pays-Bas. Il s’est spécialisé en cultures cinématographiques (post)coloniales aux Pacifique et Caraïbes et a achevé son PhD en histoire des débuts du cinéma jamaïcain. C’est l’auteur de nombreux articles ainsi que le livre Once Were Warriors:The Aftermath (2007). C’est également le Directeur fondateur de Carribbean Creativity, une organisation engagée pour la promotion du cinéma inspiré ou provenant des Caraïbes (www.caribbeancreativity.nl).
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Meredith Wright Robinson, Independent Scholar

Biography | Meredith Wright Robinson received her PhD in French Literature and Film Studies from the University of Texas at Austin in 2010. She then worked at the OECD headquartered in Paris, published on the development of French Caribbean Cinema, and began raising a family of three in Austin, Texas.
Notice biographique | Meredith Wright Robinson a obtenu son doctorat en littérature et film français à l’Université du Texas à Austin en 2010. Par la suite, elle a travaillé à l’OCDE à Paris, a écrit sur le développement du cinéma caraïbe, et élève une famille de trois petits enfants à Austin, Texas.
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María Cristina Rodríguez, Independent Scholar

Biography | María Cristina Rodríguez is an independent scholar formerly associated with the Universidad de Puerto Rico, Río Piedras Campus. She received her PhD in Comparative Literature from the Graduate Center of City University of New York (CUNY). She is a film critic for the weekly newspaper Claridad and has published, lectured, and coordinated activities in Caribbean women’s writings, ideology in film, migration, and diaspora narratives. She is author of What Women Lose: Exile and the Construction of Imaginary Homelands in Novels by Caribbean Writers (2005), and has published critical essays in Caribbean, Latin American, and North American journals.
Notice biographique | María Cristina Rodríguez est une intellectuelle indépendante, antérieurement associée à l’Université de Porto Rico, Campus de Río Piedras. Elle possède un Doctorat en Littérature Comparée du Graduate Center de CUNY (Université de la Ville de New York). C’est critique de cinéma pour l’hebdomadaire Claridad. Elle a publié des articles, donné des conférences, organisé des activités sur les thèmes de l’écriture des femmes, l’idéologie dans les films, l’émigration et la diaspora. Cest l’auteur de What Women Lose: Exile and the Construction of Imaginary Homelands in Novels by Caribbean Writers (2005). Ses essais critiques ont paru dans des journaux de la Caraïbe, de l’Amérique Latine et de l’Amérique du Nord.
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Hyacinth M. Simpson, Ryerson University

Biography | Hyacinth M. Simpson is an associate professor in the English department and the Yeates School of Graduate Studies at Ryerson University in Toronto. She has published numerous articles and reviews on Caribbean authors and literary texts and has served for 10 years as the Editor of MaComère​, a peer-reviewed academic journal devoted to Caribbean women’s writing.
Notice biographique | Hyacinth M. Simpson est professeure associée au département d’Anglais et à la Yates School of Graduate Studies de l’Université Ryerson, à Toronto. Elle a fait paraître de nombreux articles et comptes-rendus sur des auteurs caribéens et a occupé pendant 10 ans la fonction d’éditrice de MaComère, une revue académique évaluée par les pairs consacrée à l’écriture des femmes dans les Caraïbes.
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Kristian Van Haesendonck, University of Antwerp

Biography | Kristian Van Haesendonck is a research fellow at the University of Antwerp, where he is a member of the Postcolonial Literatures Research Group. He specializes in the Caribbean and Lusophone Africa. He obtained his PhD in Latin American Literature from Leiden University (The Netherlands). He has taught Spanish and Latin American Literature and Culture in the United States (Princeton, Villanova) and Portugal (University of Lisbon). He is the author of ¿Encanto o espanto? Identidad y nación en la novela puertorriqueña actual (Frankfurt-Madrid: Vervuert-Iberoamericana, 2008); editor of Going Caribbean. New perspectives on Caribbean literature and art (Lisbon: Humus, 2012); and, with Theo D’haen, Caribbeing: Comparing Caribbean Literatures and Cultures (Amsterdam-Atlanta: Rodopi 2014).
Notice biographique | Kristian Van Haesendonck est chercheur postdoctoral à l’Université d’Anvers, membre du Groupe de Recherches en Littératures Postcoloniales. Il s’intéresse aux littératures de la Caraïbe et de l’Afrique lusophone, ainsi qu’aux littératures hispano-américaines. Licencié en langues romanes de l’Université de Louvain, il obtient son doctorat en littérature Latino-américaines à l’Université de Leyde (Pays-Bas). Il enseigna l’espagnol et les cultures et littératures de l’Amérique Latine aux Etats-Unis (Princeton, Villanova) et au Portugal (Université de Lisbonne). Il est l’auteur de ¿Encanto o espanto? Identidad y nación en la novela puertorriqueña actual (Frankfurt-Madrid: Vervuert-Iberoamericana, 2008), l’éditeur de Going Caribbean! New perspectives on Caribbean literature and art (Lisbon: Humus, 2012) et, avec Theo D’haen, de Caribbeing: Comparing Caribbean Literatures and Cultures (Amsterdam-Atlanta: Rodopi 2014).
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