Guest Editors | Rédacteurs invités


Adam Lauder est boursier postdoctoral du CRSH à l’Université York de Toronto. Il a obtenu un doctorat du Départmement des études supérieures en arts de l’Université de Toronto à l’automne 2016. Ses recherches actuelles utilisent l’esthétique non standard de Laruelle pour étudier l’art de l’information canadien dans les années 1970, alors que les artistes ont commencé à explorer de nouveaux cadres scientifiques et de nouvelles modalités de « fiction ». Il a contribué à des revues savantes, dont Amodern, Art Documentation, Canadian Journal of Communication, Future Anterior, Imaginations, Journal of Canadian Studies, Technoetic Arts, The Journal of Canadian Art History, TOPIA et Visual Resources. Il a aussi publié des textes plus courts dans des revues comme Art Handler, Border Crossings, C, Canadian Art, e-flux, Flash Art, Hunter and Cook et Millions. Il a édité H& IT ON (YYZ, 2012), mettant en vedette l’art original de l’artiste pionnier de l’information IAIN BAXTER&, et est l’auteur de chapitres apparaissant dans Finding McLuhan (2015), The Logic of Nature, The Romance of Space (2010), de même que Byproduct: On the Excess of Embedded Art Practices (2010).

Adam Lauder is a SSHRC Postdoctoral Fellow at York University in Toronto. He obtained a Ph.D. from the Graduate Department of Art at the University of Toronto in Fall 2016. His current research employs the non-aesthetics of Laruelle to study Canadian information art in the 1970s, as artists began exploring new scientific frameworks and modalities of “fiction.” He has contributed articles to scholarly journals including Amodern, Art Documentation, Canadian Journal of Communication, Future Anterior, Imaginations, Journal of Canadian Studies, Technoetic Arts, The Journal of Canadian Art History, TOPIA and Visual Resources as well as features and shorter texts to magazines including Art Handler, Border Crossings, C, Canadian Art, e-flux, Flash Art, Hunter and Cook and Millions. He edited H& IT ON (YYZ, 2012), featuring original art by the pioneering information artist IAIN BAXTER&, and is the author of chapters appearing in Finding McLuhan (2015), The Logic of Nature, The Romance of Space (2010) as well as Byproduct: On the Excess of Embedded Art Practices (2010).


Jaqueline McLeod Rogers (Ph. D.) est professeure et présidente du Département de rhétorique, de rédaction et de communications de l’Université de Winnipeg. Elle a publié plusieurs articles sur le lieu et l’espace urbains, dont une collaboration parue récemment sur le Musée canadien des droits de la personne (MCDP) dans TOPIA, ainsi qu’un chapitre dans Environmental Rhetoric and Ecologies of Place (2013). Elle publie également des articles sur les femmes et Internet qui explorent la rhétorique féministe et numérique. Elle a contribué à l’article « McLuhan and the City », à une collection de nouveaux essais qu’elle a codirigés, Finding McLuhan (2015), et publié « Self and the City: Teaching Sensory Perception and Integration in City as Classroom » dans Explorations in Media Ecology (2016). Elle prépare actuellement des chapitres pour une monographie sur la ville de McLuhan.

Jaqueline McLeod Rogers (Ph. D.) is professor and chair in the Department of Rhetoric, Writing and Communications at The University of Winnipeg. She has published several articles about urban place and space—a recent co-authored article about the Canadian Museum for Human Rights (CMHR) in TOPIA and a chapter in Environmental Rhetoric and Ecologies of Place (2013). She also publishes articles about women and the internet that explore feminist and digital rhetorics. She contributed the article “McLuhan and the City” to a collection of new essays she co-edited, Finding McLuhan (2015) and published “Self and the City: Teaching Sensory Perception and Integration in City as Classroom” in Explorations in Media Ecology (2016). She is currently preparing chapters for a Monograph about McLuhan’s city.

Contributors | Collaborateurs


Kenneth R. Allan enseigne au Département des arts de l’Université de Lethbridge. Ses publications incluent : « Marshall McLuhan and the Counterenvironment: ‘The Medium is the Massage’ » dans Art Journal, vol. 73, no. 4 (2014), « Barnett Newman’s The Wild: Painting as Spatial Intervention » dans October, no. 143 (2013), et « Metamorphosis in 391: A Cryptographic Collaboration by Francis Picabia, Man Ray, and Erik Satie » dans Art History, vol. 34, no. 1 (2011).

Kenneth R. Allan teaches in the Department of Art at the University of Lethbridge. His writings include: “Marshall McLuhan and the Counterenvironment: ‘The Medium is the Massage,’” Art Journal, vol. 73, no. 4 (2014); “Barnett Newman’s The Wild: Painting as Spatial Intervention,” October, no. 143 (2013); and “Metamorphosis in 391: A Cryptographic Collaboration by Francis Picabia, Man Ray, and Erik Satie,” Art History, vol. 34, no. 1 (2011).


Adina Balint, professeure agrégée à l’Université de Winnipeg, travaille sur les littératures française et francophone des 20e et 21e siècles, particulièrement sur la poétique de la création et les dynamiques inter et transculturelles. Elle est l’auteure d’une monographie intitulée Le processus de création dans l’œuvre de J.M.G. Le Clézio (Rodopi/Brill, 2016) et de plusieurs articles sur des écrivains d’Europe et du Canada (N. Huston, A. Nothomb, S. Kokis, R. Robin, P.K. Page, etc.).

Adina Balint is Associate Professor of French at The University of Winnipeg. Her field of research is 20th and 21st-century French and Francophone literature, with an emphasis on the poetics of creation and on transculturalism. She is the author of the monograph Le Processus de création dans l’œuvre de J.M.G. Le Clézio (Rodopi/Brill, 2016), and of several scientific articles on European and Canadian writers (N. Huston, A. Nothomb, S. Kokis, R. Robin, P.K. Page, etc.).


Jody Berland est professeure au Département des sciences humaines et aux programmes d’études supérieures en communication et culture, sciences humaines, sciences et technologie, et pensée sociale et politique, à Université York de Toronto. Elle est l’auteure de plus de 50 articles et chapitres de livres sur les processus de médiation impliquant la musique, la technologie, la culture, le lieu et la nature. Son prochain livre, Virtual Menageries in Network Cultures (MIT Press, Leonardo Books 2018), retrace le rôle de la médiation animale depuis le début du commerce colonial jusqu’aux nouvelles technologies connectives. Son livre North of Empire: Essays on Cultural Technologies and the Production of Space (Duke University Pres 2009) a reçu en 2010 le prix littéraire G.J. Robinson de l’Association canadienne de communication. Berland est chercheuse principale du projet « Digital Animalities: Media Representations of Nonhuman Life in the Age of Risk », financé par le CRSH.  Elle est aussi professeure invitée au Centre for Human Animal Studies à l’université Edge Hill au Royaume-Uni. Elle est rédactrice émérite de TOPIA: Canadian Journal of Cultural Studies, et a supervisé de nombreux mémoires et thèses.

Jody Berland is Professor, Department of Humanities, and Graduate Programs in Communication and Culture, Humanities, Science and Technology Studies and Social and Political Thought, York University, Toronto, Canada. She has written more than 50 articles and book chapters on processes of mediation involving music, technology, culture, place, and nature. Her forthcoming book, Virtual Menageries in Network Cultures (MIT Press, Leonardo Books 2018) traces the role of animal mediation from early colonial trade to new connective technologies. Her book North of Empire: Essays on Cultural Technologies and the Production of Space (Duke University Pres 2009) was awarded the Canadian Communication Association’s G.J. Robinson book prize in 2010. Berland is Principle Investigator of the SSHRC funded project, “Digital Animalities: Media Representations of Nonhuman Life in the Age of Risk” and Visiting Professor, Centre for Human Animal Studies, Edge Hill University, UK. She is Editor Emerita of TOPIA: Canadian Journal of Cultural Studies, and has supervised many theses and dissertations.


May Chew a reçu son doctorat en études culturelles de l’Université Queen’s, où sa recherche a examiné l’utilisation des technologies interactives et immersives dans divers lieux muséologiques à travers le Canada, et comment celles-ci facilitent la pratique matérielle de la citoyenneté nationale et culturelle. Elle est actuellement boursière postdoctorale MITACS au Sensorium Centre for Digital Arts de l’Université York. Chew collabore à Houses on Pengarth, un projet de recherche et de conservation axé sur le développement, dans la communauté de Lawrence Heights à Toronto, d’un laboratoire d’art expérimental engagé socialement. Son travail récent apparaît dans l’anthologie Material Cultures in Canada, International Journal of Heritage Studies, et un numéro à paraître du Journal of Canadian Art History. Chew enseigne actuellement au Cinema Studies Institute de l’Université de Toronto. Elle est également rédactrice en chef de la revue PUBLIC: Art/Culture/Ideas.

May Chew received her Doctorate in Cultural Studies from Queen’s University, where her research examined the uses of interactive and immersive technologies in diverse museological sites across Canada, and how these facilitate the material practice of nation and cultural citizenship.  She is currently a MITACS Postdoctoral Fellow at York University’s Sensorium Centre for Digital Arts. Chew collaborates on Houses on Pengarth, a research and curation project centred on developing a socially-engaged, experimental art lab in Toronto’s Lawrence Heights community. Her recent work appears in the anthology Material Cultures in Canada, the International Journal of Heritage Studies and an upcoming issue of the Journal of Canadian Art History. Chew currently teaches in the Cinema Studies Institute at the University of Toronto. She also serves as Managing Editor for the journal, PUBLIC: Art/Culture/Ideas.


Gary Genosko est professeur de communication et d’études sur les médias numériques à l’Institut universitaire de technologie de l’Ontario à Oshawa, en Ontario. Son livre The Reinvention of Social Practices: Essays on Félix Guattari est actuellement sous presse avec Rowman & Littlefield. Il a récemment terminé le manuscrit d’un livre sur le rôle des revues indépendantes : Back Issues: Journals and Formation of Critical and Cultural Theory in Canada and the US.

Gary Genosko is Professor of Communication and Digital Media Studies at the University of Ontario Institute of Technology in Oshawa, Ontario. His book The Reinvention of Social Practices: Essays on Félix Guattari is in press with Rowman & Littlefield. He recently completed a book manuscript on the role of independent journals, Back Issues: Journals and Formation of Critical and Cultural Theory in Canada and the US.


Jessica Jacobson-Konefall (Ph. D.) est chercheuse postdoctorale du CRSH à l’Université de Toronto, au Département d’histoire de l’art. Son travail porte sur l’art écologique et la citoyenneté environnementale au Canada (2017-2019). Elle a complété son doctorat à l’Université Queen’s à l’automne 2015 (2011-2015) et a été chercheuse postdoctorale au Centre for Globalization and Cultural Studies de l’Université du Manitoba (2016-2017). Elle enseigne à l’Université de Winnipeg et à l’Université du Manitoba (2010-) et travaille comme assistante et archiviste auprès des artistes Rebecca Belmore et Osvaldo Yero (2014-). Elle travaille actuellement sur une monographie avec la conservatrice crie Daina Warren : Indigenous New Media Arts: Translocal Cosmologies (McGill-Queen’s University Press, en cours). Son travail est publié dans de nombreuses anthologies universitaires et revues.

Dr. Jessica Jacobson-Konefall is a SSHRC postdoctoral research fellow at the University of Toronto, in the Department of History of Art. Her work focuses on eco art and ecological citizenship in Canada (2017-19). She completed her PhD at Queen’s University in fall 2015 (2011-15), and was formerly a postdoctoral research fellow at the University of Manitoba, Centre for Globalization and Cultural Studies (2016-17). She teaches at the University of Winnipeg and University of Manitoba (2010-) and works as assistant and archivist to artists Rebecca Belmore and Osvaldo Yero (2014-). She is currently working on a monograph with Cree curator Daina Warren, Indigenous New Media Arts: Translocal Cosmologies (McGill-Queen’s University Press; in process). Her work is published in numerous scholarly anthologies and journals. 


Alexander Kuskis, Ph. D. (Toronto) a connu des carrières dans les secteurs de l’enseignement supérieur et de la communication, en particulier dans la l’édition de livres, l’informatique, et la formation aux logiciels et à l’informatique. Il a enseigné aux universités de Toronto, du Manitoba, Wilfrid-Laurier, et en ligne pour Connected University et l’Université Royal Roads. Il a également travaillé comme consultant en formation en ligne et il enseigne actuellement en ligne des cours de communication pour l’Université Gonzaga. Ses intérêts académiques incluent l’écologie des médias, Marshall McLuhan et l’école de communication de Toronto, la communication assistée par ordinateur, et l’histoire de la communication. Ses recherches portent sur Marshall McLuhan en tant qu’éducateur et il publie le blogue McLuhan Galaxy à l’adresse https://mcluhangalaxy.wordpress.com/.

Alexander Kuskis, PhD (Toronto) has enjoyed careers in both higher education and communication industries, specifically book publishing, computing, software and IT training. He has taught at the Universities of Toronto, Manitoba and Wilfrid Laurier and online for Connected University and Royal Roads University. He has also worked as an e-learning consultant and presently teaches online communication courses for Gonzaga University. His academic interests include media ecology, Marshall McLuhan and the Toronto School of Communication, computer-mediated communication and communication history. His research focuses on Marshall McLuhan as an educationist and he publishes the McLuhan Galaxy blog at https://mcluhangalaxy.wordpress.com/.


Elena Lamberti enseigne la littérature nord-américaine et les études des médias au Département des langues, littératures et cultures modernes de l’Université de Bologne. Ses domaines de recherche incluent : le modernisme anglo-américain, la littérature et la technologie, la mémoire culturelle, et la littérature de guerre. Elle a publié plusieurs essais sur le modernisme anglais et anglo-américain (Ford, Joyce, Pound, Hemingway), ainsi que sur la culture anglo-canadienne de la fin du XXe siècle (Coupland, Cronenberg, McLuhan). Elle est l’auteure du volume primé Marshall McLuhan: Tra letteratura, arti e media (Mondadori, 2000), auteure de The transatlantic review: Note sulla rivista che traghettò gli Yankees in Europa (Asterisco, 2012), directrice de Interpreting/Translating European Modernism (Compositori, 2001), et co-directrice de divers volumes dont Ford Madox Ford and The Republic of Letters (CLUEB 2002) et Memories and Representations of War in Europe (Rodopi, 2009). Son volume Marshall McLuhan’s Mosaic. Probing the Literary Origins  of Media Studies (U of T Press, 2012) a été finaliste des Prix du Canada en 2013 et a reçu le Marshall McLuhan Award for Outstanding Book in the Field of Media Ecology en 2016. Elle coordonne le projet culturel UE / Canada « PERFORMIGRATIONS : les gens sont le territoire » (www.performigrations.eu), qui explore le thème de la « mobilité » (à la fois culturelle et technologique), ainsi que le projet UNIBO « Performative Storytelling & Civic Engagement ». Elle siège au conseil d’administration du programme de deuxième cycle de « Communication historique » de l’Université de Bologne, au conseil d’administration de l’Association italienne d’études canadiennes (AISC), ainsi que sur plusieurs comités éditoriaux et scientifiques (Explorations in Media Ecology, Wi: Journal of Mobile Media, et The International Journal of McLuhan Studies).

Elena Lamberti teaches North American Literature and Media Studies at the Department of Modern Languages, Literatures and Cultures at the University of Bologna. Her areas of research include: Anglo-American Modernism, Literature and Technology, Cultural Memory, War Literature. She has published several essays on English and Anglo-American Modernism (Ford, Joyce, Pound, Hemingway), as well as Anglo-Canadian culture of the late 20th Century (Coupland, Cronenberg, McLuhan). She is the author of the award winning volume Marshall McLuhan: Tra letteratura, arti e media (Mondadori, 2000); author of “the transatlantic review”: Note sulla rivista che traghettò gli Yankees in Europa (Asterisco, 2012), editor of Interpreting/Translating European Modernism (Compositori, 2001); co-editor of various volumes including Ford Madox Ford and The Republic of Letters (CLUEB 2002); Memories and Representations of War in Europe (Rodopi, 2009). Her volume Marshall McLuhan’s Mosaic. Probing the Literary Origins  of Media Studies (U of T Press, 2012) was a finalist for  the 2013 Canada Prizes and received the 2016 Media Ecology Award – Marshall McLuhan Award for Outstanding Book in the Field of Media Ecology. She coordinates the EU/Canada Cultural Project “PERFORMIGRATIONS: People Are the Territory” (www.performigrations.eu) investigating shifting ideas on/of ‘mobility’ (both cultural and technological); as well as the UNIBO project on “Performative Storytelling & Civic Engagement”. She serves in: Board of Directors, Master Program on ‘Historical Communication’, University of Bologna; Board of Directors, AISC – Italian Association for Canadian Studies; as well as in diverse Editorial and Scientific Boards (Explorations in Media Ecology; Wi: Journal of Mobile Media; The International Journal of McLuhan Studies).


Tom McGlynn est un artiste, écrivain et conservateur indépendant établi dans la région de New York. Son travail d’art visuel est représenté dans les collections permanentes du Whitney Museum, du Museum of Modern Art, et du Cooper-Hewitt, Smithsonian Design Museum. Son travail et son écriture critique ont été publiés, entre autres, dans Artforum et &&& Journal. Il collabore à The Brooklyn Rail depuis 2012 en tant qu’éditorialiste et il est affilié à Parson/The New School, NY. En septembre et octobre 2017, le Rick Wester Fine Arts, NY, a présenté une exposition solo de ses peintures.

Tom McGlynn is an artist, writer, and independent curator based in the NYC area. His visual art work is represented in the permanent collections of the Whitney Museum, The Museum of Modern Art, and The Cooper- Hewitt National Design Museum of the Smithsonian. His work and critical writing has been published in Artforum, and in &&& Journal among other publicationsHe has been a contributor to The Brooklyn Rail since 2012, where he is an editor at large, and is academically affiliated with Parsons/ The New School, NYC. In Sept-Oct 2017, a recent one- person exhibition of his paintings were shown at Rick Wester Fine Arts , NYC.


Mohammad Salemy est un artiste, critique et conservateur indépendant établi à New York. Il possède une maîtrise en études critiques en conservation de l’Université de la Colombie-Britannique. Il a montré ses œuvres dans Home Works 7 d’Ashkal Alwan (Beyrouth) et Witte de With (Rotterdam). Ses écrits ont été publiés dans e-flux, Flash Art, Third Rail et Brooklyn Rail, et il a préparé des expositions à la Morris and Helen Belkin Art Gallery, Access Gallery, et Satellite Gallery à Vancouver ainsi qu’à tranzitdisplay à Prague. En 2014, il a organisé la conférence Incredible Machines. L’expérimentation de conservation « For Machine Use Only » de Salemy a été incluse dans la 11e édition de la Biennale de Gwangju (2016). Il codirige actuellement les programmes d’éducation au New Centre for Research & Practice.

Mohammad Salemy is an independent New York based artist, critic, and curator who holds an MA in critical curatorial studies from the University of British Columbia. He has shown his works in Ashkal Alwan’s Home Works 7 (Beirut) and Witte de With (Rotterdam). His writings have been published in e-flux, Flash Art, Third Rail, and Brooklyn Rail, and he has curated exhibitions at the Morris and Helen Belkin Art Gallery, Access Gallery, and Satellite Gallery in Vancouver as well as Transit Display in Prague. In 2014, he organized the Incredible Machines conference. Salemy’s curatorial experiment “For Machine Use Only” was included in the 11th edition of Gwangju Biennale (2016). He currently co-organizes the education programs at The New Centre for Research & Practice.


Henry Adam Svec (Ph. D., Université de Western Ontario) est un artiste de performance et un écrivain. Son travail a été présenté dans des galeries et des festivals tels que 7a*11d, FADO, The Rhubarb Festival, Sappyfest, et New Adventures in Sound Art, et il a été un artiste en résidence au Banff Centre et à l’Institut des arts et de la culture du Klondike. Également spécialiste des médias, il est actuellement professeur adjoint d’études en communication au Millsaps College à Jackson, au Mississippi. Son premier livre, American Folk Music as Tactical Media, sera publié en décembre 2017 par Amsterdam University Press.

Henry Adam Svec (PhD, UWO) is a performance artist and a writer. His work has been presented at galleries and festivals including 7a*11d, FADO, The Rhubarb Festival, Sappyfest, and New Adventures in Sound Art, and he has been an artist in residence at The Banff Centre and the Klondike Institute of Art & Culture. Also a scholar of media, he is currently Assistant Professor of Communication Studies at Millsaps College in Jackson, Mississippi. His first book, American Folk Music as Tactical Media, will be published in December of 2017 by Amsterdam University Press.


Diana Warren est membre de la nation crie Montana ou Akamihk à Maskwacis (Bear Hills), en Alberta. En 2000, elle a été récipiendaire du programme d’aide aux conservateurs autochtones pour des résidences en arts visuels du Conseil des arts du Canada afin de travailler avec grunt gallery à Vancouver. Cette opportunité a mené à un poste permanent au centre d’artistes autogéré en tant que conservatrice adjointe et administratrice jusqu’en 2009. Warren a terminé sa résidence au Musée des beaux-arts du Canada à Ottawa, en Ontario, où elle a été conservatrice de l’exposition collective Rien ne m’arrêtera. Elle a obtenu son baccalauréat en 2003 de l’Emily Carr University of Art and Design. Warren est diplômée d’un programme de maîtrise en histoire de l’art, ayant fait des études critiques en conservation de l’Université de la Colombie-Britannique (2012). En 2015, Warren a reçu le Emily Award de l’Emily Carr University. Elle a aussi été sélectionnée comme l’une des six conservatrices autochtones de la délégation du Conseil des arts du Canada pour participer en décembre 2016 à l’International First Nations Curators Exchange à Porirua, en Nouvelle-Zélande. Elle est actuellement la directrice de l’Urban Shaman Contemporary Aboriginal Art à Winnipeg, au Manitoba.

Daina Warren is a member of the Montana or Akamihk Cree Nation in Maskwacis (Bear Hills), Alberta. In 2000, she was awarded Canada Council’s Assistance to Aboriginal Curators for Residencies in the Visual Arts program to work with grunt gallery in Vancouver. This opportunity led to a permanent position with the artist-run centre as an associate curator and administrator until 2009. Warren completed the Canada Council’s Aboriginal Curatorial Residency at the National Gallery of Canada in Ottawa, Ontario, where she curated the group exhibition Don’t Stop Me Now. She has received her Bachelor’s degree in 2003, graduating from the Emily Carr University of Art and Design. Warren graduated from a Masters in Art History program, completing the Critical and Curatorial Studies from the University of British Columbia (2012). Warren was awarded the 2015 Emily Award from Emily Carr University and selected as one of six Indigenous women curators as part of 2016 Canada Council for the Arts Delegation to participate in the International First Nations Curators Exchange in Porirua, New Zealand in December 2016. She is currently the Director of Urban Shaman Contemporary Aboriginal Art in Winnipeg, Manitoba.